fbpx
27/10/2022

גברת, ארזת לבד?

יותר ויותר נשים בוחרות להשאיר את הבעל והילדים מאחור ולטייל לבד. על פי נתוני גוגל המונח 'solo female travel' עלה בצורה דרמטית בחיפושים בשנים שלפני הקורונה, ולפי התחזיות, העניין בטיול נשי סולו ימשיך לצמוח. איך ישראל נתפסת כיעד לטיול סולו? אילו שירותים שמציעים  מארגני תיירות צורכות נשים המטיילות לבד, והאם הן מרגישות בטוח לטייל כאן?

"האם ישראל בטוחה לנשים המטיילות לבדן" היא שאלה העולה לא מעט בבלוגים המתמחים בטיולי נשים, בפורומים ובקבוצות פייסבוק המיועדות  לנשים המטיילות לבדן. התשובה, תשמחו לדעת היא – "בדרך כלל כן". כמעט בכל הדיונים על ישראל מודגש הפער שבין התדמית של ישראל בתקשורת כאזור מלחמה וסכסוך, ובין החוויה הסובייקטיבית של התיירת. בנוסף, מדגישות הנשים המטיילות לבד את הביטחון האישי שהן חשות במרחב הציבורי, ועד כמה הן מרגישות נוח עם קוד הלבוש הליברלי הנהוג ברוב חלקי הארץ, במיוחד נשים המגיעות לישראל כחלק מטיול אזורי במדינות השכנות. ישראל גם נחשבת בעיני רבות מהבלוגריות יעד מתאים לנסיעה ראשונה למטיילת סולו, ומומלצת (יחד עם שכנתנו ירדן) למטיילות שאינן מנוסות.

פלח שוק עם פוטנציאל אדיר
לפי מחקר של אתר solofemaletravelers.club המפעיל  גם קבוצת פייסבוק בה חברות למעלה מ 200 אלף נשים, נסיעות סולו (של שני המינים) החלו במגמת גדילה עוד לפני תקופת הקורונה, וצפויות לעלות בשנים הקרובות באופן משמעותי. המחקר מצא שגם בטיולים זוגיים ומשפחתיים, נשים הן אלה שעושות את רוב ההחלטות (כ-70%) בענייני טיסות, הזמנת מלונות, ולמעשה מרכזות בידיהן את מרבית ההחלטות של מהלך הטיול. בנוסף מצא המחקר, שעל אף שנשים מחזיקות יותר מ – 50 אחוז מהמשרות בתעשיית התיירות, במוקדי קבלת החלטות נמצאים בעיקר גברים, ואין להם מספיק מודעות למכלול הצרכים והאתגרים העומדים בפני הטיילת הבודדה. הבנה של הצרכים של נשים מטיילות, יכולה לפתוח פלח שוק עם פוטנציאל אדיר משום שהתנסות טובה של נשים עם מותג מסוים, בטיול סולו, יכולה אחר כך להשפיע על בחירה חוזרת של אותו מותג גם בשווקי תיירות אחרים.

לא רק קניות וספא – מה משפיע על בחירת יעד?
היעדים עדיין הכי פופולריים לנסיעה נשית סולו הם עדיין יעדים באירופה הקלאסית – בראשן איטליה ובריטניה, אחריהן תאילנד ספרד ואוסטרליה. כשנשאלו נשים מטיילות לבד כיצד יבחרו יעד לטיול, 82 אחוז השיבו כי יבחרו יעד שמאפשר חוויות תרבותיות, ואחריהם, יבחרו יעדים שנחשבים בטוחים. אחר כך הופיעו טבע, כמושא לבחירת יעד, קניות וספא למרבה ההפתעה כשיקול אחרון.
מגמה של  בחירת יעד כמאפשר חוויה תרבותית, אופייני מאוד לשאיפות של מטיילים בעידן פוסט קורנה. "התייר מחפש משמעות" אמרה ד"ר פנינת רוסו נצר בהרצאתה בכנס השנתי של לשכת מארגני תיירות שנערך לפני כחודש. "תייר מחפש מוצר מותאם לו באופן אישי, המבטא ערכים יחודיים – יותר חוויות אישיות, מקומות המאפשרים גילוי עצמי. בנוסף, אנחנו רואים יותר דגש על קיימות ונושאים אקטואליים". לישראל, פוטנציאל עצום כיעד בעידן פוסט קורונה בהתייחס לנושאים האלה.

אז איזה יתרונות מציעה ישראל בעבור נשים המטיילות לבדן?
הבלוגרית הבריטית מליסה דאגלס לדוגמא, מצביעה על אקלים חברתי חם ומקבל בישראל כנקודה מרכזית בבחירת היעד. עם זאת, אומרת דאגלס, אין עדיין בישראל תשתית תרמילאים ומטיילי סולו מפותחת כפי שניתן למצוא בדרום מזרח אסיה ובבירות אירופה, המאפשרת לנשים לפגוש חברים למסע בקלות. הוסטלים ואכסניות המציעות חללים משותפים נחשבים כמרכיב מפתח בהצלחת טיול של נשים סולו, גם בקרב מטיילות שאינן דווקא מתבססות על טיול בתקציב נמוך. דאגלס, ומשפיעניות אחרות מציינות את החשיבות של הצטרפות לסיורים, במיוחד סיורי הליכה עירוניים, סיורי אומנות וקולינריה כדרך להרחיב את הגבולות החברתיים תוך כדי חווית טיול בטוחה ונינוחה. מה לגבי התניידות בתחבורה ציבורית? מערכת התחבורה הציבורית נחשבת נוחה ומובנת בעיקר בתוך הערים הגדולות ובנסיעות בין עירוניות ליעדים מרכזיים. יעדים  מרוחקים יותר, בעלי אופי כפרי, כמו כן אתרי נוף וטבע, נחשבים כקשים להגעה. טיולים מאורגנים המציעים  הגעה לפינות יותר רחוקות של ישראל, תוך כדי מתן דגש על ביטחון ויצירת חוויה תרבותי ייחודית, יוכלו לתת מענה לצורך הולך וגובר בחוויות מעמיקות האופייניות לעידן פוסט קורונה. ומה עם הכבישים? אולי בניגוד למה שחשבתם מערכת הכבישים הבין עירונית בישראל נחשבת נוחה להתמצאות ומשולטת היטב. מאידך, במעבר לטיולים בשטחי הגדה, רוב הנשים המטיילות לבד יעדיפו סיור מאורגן מאשר להתמודד עם המורכבות של נסיעה ברכב בעל לוחית רישוי ישראלית.

יחס חשדני בגבול
מה לגבי מעברי הגבולות? כולן מציינות שיש להתאזר בסבלנות ולקבל את ההקפדה היתרה על ביטחון במעברי הגבול. אולם, לא פעם עולה בבלוגים ובקבוצות הפייסבוק התחושה שהמטיילות נתקלות ביחס תמוה במעברי גבול, כאילו לא לגמרי ברורה לרשויות התופעה של אישה מטיילת לבדה. רבות מרגישות כי היחס כלפיהן במעברי הגבול מעט חשדני לעומת היחס שמקבלות נשים מטיילות במקומות אחרים, נקווה שעם התרחבות התופעה, גם במעבר הגבול, נשים מטיילות יחושו יותר בנוח.