fbpx
30/03/2023

האם מערכת הגבייה של IATA תהפוך לזירת מסחר? מה יעשו הסוכנים בכדי למנוע שימוש לרעה בתעודות החיוב  ADM ע״י חברות התעופה? חברות תעופה מכבידות דרישה לערבויות שלא עפ״י החלטות IATA ועוד – דיווח מוועידת PAPGC במדריד

השבוע התקיימה במדריד ישיבת הוועדה המשותפת לנציגי פדרציות ארגוני סוכני הנסיעות, חברות התעופה, ו – IATA – וועדת ה- PAPGC 

בה אני כמנכ״ל הלשכה משמש כיו״ר הצוות מטעם ארגון UFTAA בו חברות כ-80 מדינות. 

בישיבה נדונו נושאים שונים וביניהם גם נושאים טכניים שאסקור בקצרה, אולם מהסה״כ עולות מגמות שיעצבו את עולם התיירות של סוכני ומארגני התיירות בעולם כולו. 

בין הנושאים שנדונו: האחריות של סוכני הנסיעות להכניס את פרטי הנוסעים בהזמנות: מרבית מוחלטת של הסוכנים מקבלים את בקשת חברת התעופה להכניס את פרטי הנוסעים כתורה מסיני אולם חוקי הגנת הפרטיות מסבכים את הנושא. גם בהחלטות IATA רשום מפורשות כי הטמעת התנאים בהזמנות חייבת את אישור הלקוחות. 

IATA ממשיכה לשכלל (ולהכביד) את המערכת לניהול סיכונים במתן האשראי לסוכני הנסיעות בעולם וסקירה מקיפה בנושא הוצגה בפני הוועדה. 

מזה למעלה מעשור מנסים הסוכנים להציע מעורבות ושינוי שיטת קבלת ההחלטות באופן שיבטיח איזונים ולקיחה בחשבון של דעת סוכני הנסיעות. כמובן שניסיונות אלו מגיעים תמיד למבוי סתום. 

עפ״י ההצעה שהיינו שותפים לה, במקום הקמת עוד וועדה משותפת שתכשל, יגישו נציגי הפדרציות את המלצותיהם. בכוונת UFTAA והוועדה שאני עומד בראשה לדרוש רפורמה שתישען על חוות דעת כלכליות של פירמות בינלאומיות ובצרוף חוות דעת משפטיות שיאירו את האבסורדים הנמצאים במתכונת הנוכחית. 

״הקומישנרים״ שמטפלים בתלונות שהגישו סוכני הנסיעות בשנה שעברה סקרו את כל המקרים בהם טיפלו, מהם עולות מסקנות מעניינות. כמו כן הוגש דו״ח ההוצאות של ״הקומישנרים״ לעיון ודיון הוועדה. 

נושאי חיובי ה-ADM שוב עלה לדיון ובמיוחד בהקשר של שימוש לרעה שעושות חברות התעופה בתעודות חיוב אלו בניגוד לכללים הקבועים בהחלטות IATA. ארגון UFTAA והוועדה שאני עומד בראשה יגישו נייר ובו המלצות לתיקון המצב. חברי לשכה מורשי IATA שמבקשים לקבל הבהרות מקיפות בנושא שיוכלו לחסוך כסף רב מוזמנים לפנות ללשכה 

אחד מהנושאים שנדונו הוא שימוש לתשלומים חודשיים באמצעות כרטיסי אשראי של הסוכנים. למרבה הצער הנושא איננו תופס תאוצה. התפתח דיון במסגרתו הוחלט לפעול להרחבת והפצת הנושא של אפשרות תשלומים באמצעים אלטרנטיביים להעברות הבנקאיות. 

בחלקים שונים בעולם הוועדות המקומיות המשותפות לסוכנים ולחברות תעופה אינן מתפקדות. דיון קצר ולא תכליתי התקיים בנושא. 

לאחרונה הוועדה של UFTAA קיבלה פניות ותלונות מהתאחדויות שונות, הטוענות כי חברות התעופה דורשות על בסיס חודשי לקבל מאזנים לסקירה, ובנוסף מציבות דרישות להגדלת הערבויות ושינוי קו האשראי הניתן. עפ״י בדיקה שביצעה הוועדה בראשותי הדרישות אינן עומדות בכללים הקבועים בהחלטות המחייבות שאושרו בפורום הוועידה הכללית של חברות התעופה, שהוא הגוף שמקבל את ההחלטות בסופו של דבר.  

אחד מהנושאים החשובים הייתה סקירה של הכיוונים והפיתוחים שמערכת הגבייה של IATA מתכננת. IATA מפתחת את המערכת באופן שהיא תהפוך מגוף גובה בלבד למערכת שתהווה בפועל זירת מסחר לגורמים רבים. המערכת תאפשר מסחר במוצרי תיירות מורכבים הרבה יותר מכרטיס טיסה בלבד. כבר היום ברור שהכיוון הוא שכרטיס הטיסה יהפוך בפועל לעגלת קניות עליה יהיה ניתן לעשות עסקאות מורכבות ומרובות ספקים. סוכני הנסיעות יהיו חייבים לעשות הערכת מצב ולמצוא את הדרכים להשתלב בהתפתחויות אלו  

(יוסי פתאל)