fbpx
27/09/2021

"ושמחת בחגיך"-מחשבות על שמחה

לא במקרה מסתתרת המילה "במחשבה" במילה "בשמחה".
‎אם יבוא מאן דהוא ויאמר לנו שהוא שמח- נחשוד בו ובכוונתו.  לעומת זאת, אם יגיד שהוא עצוב- מיד נאמין ונהיה נדיבים בסימפטיה.
‎"משתתף בצערך" נשמע לנו ביטוי טבעי ומתבקש. 
‎"משתתף בשמחתך"- פחות, ואם כן נצרף לברכה המחאה בכדי להוכיח כוונה.

למילה "שמחה" יש הרבה יותר מילים נרדפות וצירופי מילים, ובכל זאת אנחנו ‎משתמשים הרבה יותר במילים "עצב" ו"דכדוך" בדיבור ובחיי היום-יום. ‎שמחה היא המדרגה הקרובה ביותר לאושר, 
‎שהוא השלם אליו אנחנו משתדלים ומצליחים להגיע רק לרגעים.

הפילוסוף ברוך שפינוזה מדבר על שלושה רגשות בסיסיים באדם: ‎תשוקה, שמחה ועצב. השמחה עפ"י שפינוזה: "מעבר של אדם משלמות קטנה יותר לשלמות גדולה יותר". לכן, על האדם לחתור להעצים את שמחתו ובכך להגביר את שלמותו.
‎פילוסופים רבים טוענים כי השמחה היא בעצם המטרה של בני אדם בעולם. גם ביהדות השמחה היא בסיס לחיים ולאמונה ואין כמו חג הסוכות לחדד אמת זו.
‎"השמחה היא רפואה גדולה, וכל החוליים הבאים על האדם כולם באים רק מקלקול השמחה" (רבי נחמן מברסלב). ‎כלומר, באמירה השכיחה ביותר בינינו "העיקר הבריאות", אנחנו  ‎בעצם צריכים להתכוון ל"העיקר השמחה".
‎בניגוד למקובל, בינינו לבין עצמנו, שמחה היא עניין רציני ‎שיש להעמיק ולהשתדל בו מאוד. 

ולמי שעדיין לא השתכנע לא מיותר לצטט את בלז פסקל שאמר:
‎"ללב יש הסיבות שלו, שעליהן השכל לא יודע כלום".

‎חג וחיים שמחים בשביל שנהיה מאושרים.

יוסי פתאל וצוות הלשכה.