fbpx
17/11/2022

לאחר כל מערכת בחירות אנו מגלים מחדש את מה שכבר ידענו, הרצון של הנבחרים לשרת במשרד ממשלתי נקבע לפי הנוסחה הבאה: כבוד ואגו כפול גודל התקציב של המשרד לחלק לסה״כ פוטנציאל חלוקת טובות והטבות עבור ידידי המפלגה וחבריה 

הציפיה שחשיבותו של משרד ממשלתי, ובהתאמה רצון הנבחרים לשרת בו יקבעו עפ״י מדדים כלכליים ומדדים של תרומה לפיתוח החברתי נחשבת למופרזת ובלתי סבירה בערבות המערכת הפוליטית הישראלית. היחס של הפוליטיקאים הנבחרים למשרות שרים נקבע בעיקר עפ״י מדדים של תרומת המשרד שאליו יבחרו למעמדם הפוליטי. 

יחסה של המערכת הפוליטית לדורותיה למשרד התיירות מדגים זאת. 

למרות היותו של משרד התיירות ותחום התיירות הנכנסת שבו כחשובים מאוד לכלכלת המדינה, פיתוחה החברתי ומעמדה הבינלאומי, עדיין נחשבת משרת השר במשרד התיירות כנחותה ולא חשובה לאור אי יכולתה לספק לשר הממונה תקציבים ותחומי השפעה מוטי אינטרסים פוליטיים. .    

ענף התיירות הנכנסת לישראל תורם הכנסות מט״ח (יצוא) לכלכלת ישראל בדומה להיקפים של התעשיות הביטחוניות. כשלושה מיליון תיירים המגיעים לישראל מבקרים גם ברשות הפלסטינית ובכך תורמים למשוואה לפיה ככל שיש יותר תיירים בשטחי הרשות נדרשים פחות חיילים. 

נתונים עובדות ומספרים אלו לא מצליחים להכריע את חומת האינטרסים של המערכת הפוליטית ביחסה למשרד התיירות ולראייה מקומו בשיחות לחלוקת התיקים בממשלה המתרקמת. 

משרד ממשלתי חשוב כמשרד התיירות נאלץ מדי בחירות להקים את עצמו מחדש. 

תקציבו, אופיו ודגשי הפעילות נקבעים מחדש לאחר כל מערכת בחירות. 

ענף כלכלי מרכזי וחשוב כענף התיירות לא יכול להתנהל ביעילות ואפקטיביות כאשר מדי בחירות מוצאים עבורו יעדים ותקציבים אחרים ושונים. 

לאחר כל מערכת בחירות חברי ענף התיירות בוהים בחדשות היוצאות מחדרי המו״מ לחלוקת תיקי הממשלה כמי שרכשו כרטיסים להגרלה שהמקריות ולא ההיגיון מוליד את תוצאותיה ועתיד הענף. 

יוסי פתאל