fbpx
08/12/2022

מדינה קטנה, מתחמקת מצרה, ומסתבר שמאוד בטוחה

אולי תופתעו לגלות -במחקר שמתבסס על נתונים שנאספו מדוחות של ארגונים רבים כגון משרד האו"ם לסמים ופשע וארגון הבריאות העולמי, ישראל דורגה במקום החמישי מתוך 50 מדינות ברשימת היעדים הבטוחים בעולם עבור תיירים

"כשאמרתי לאנשים שאני רוצה לנסוע לישראל נתקלתי בהרמת גבה. רבים שאלו אותי אם ישראל בטוחה לביקור כי בחלק המערבי של העולם, כולל מדינת הולדתי קנדה, ישראל נתפסת לעתים קרובות כמסוכנת" כך כותבת חנה לוגן, בעלת בלוג טיולים פופולרי. השאלה האם ישראל בטוחה? חוזרת לא מעט בבלוגים בפורומים ובקבוצות פייסבוק, והתשובה, תשמחו לדעת היא – "בדרך כלל כן". כמעט בכל הדיונים על ישראל מודגש הפער שבין התדמית של ישראל בתקשורת כאזור מלחמה וסכסוך, ובין החוויה הסובייקטיבית של התייר, ועכשיו יש גם מחקר רשמי שאומר כך.

מחקר חדש המבוסס על נתונים של ארגונים כגון משרד האו"ם לסמים ופשע, ארגון הבריאות העולמי הבנק העולמי ועוד, דירג את ישראל במקום ה-5 מתוך 50 מדינות אשר מוגדרות כבטוחות ביותר עבור ביקור תיירים. 

ישראל עקפה את ארה"ב (אשר דורגה במקום ה-30), ודווקא קנדה, מולדתה של לוגן דורגה במקום ה-21.  רק מדינות כגון שוויץ, הולנד, דנמרק וסינגפור הצליחו לעקוף את ישראל, שזכתה לציון A. 

הנתונים התבססו על מספר קריטריונים כגון מספר מקרי המוות כתוצאה מרצח במדינת היעד (פציעה כתוצאה מפעולת טרור נופל תחת קטגוריית הרצח), מוות מתאונות דרכים, מקרי מוות כתוצאה מהרעלה ותנאי היגיינה לקויים, והסבירות שאסון טבע יפגע במדינה.

למחקר המלא

לתשומת לב התרמילאים

הודו שאותה פוקדים עשרות אלפי ישראלים צעירים כל שנה נמצאת במקום השני ברשימת המדינות הקטלניות ביותר לתיירים. בעוד שלמדינה יש שיעור מקרי רצח נמוך יחסית, הודו מובילה בשיעורי פגיעות הנובעות מתנאי היגיינה ירודים. עוד מדינה חביבה על היוצאים לטיול שלאחר צבא היא קולומביה החווה לאחרונה עלייה עלייה חדה בפשעים נגד תיירים. על רקע דיווחים מרובים על פשע, כולל תקיפות ורציחות, קולומביה מאבדת את היוקרה שלה כאחד היעדים המבוקשים עבור זרים ובעיקר תרמילאים בדרום אמריקה. השנה נרשם מספר שיא של תיירים שנפגעו בקולומביה, כאשר לא פחות מ-25 איבדו את חייהם בחופשה במדינה בעקבות גל האלימות. בתוך כך, ארה"ב הוציאה אזהרה לאזרחיה: "לשקול מחדש את הנסיעה לקולומביה עקב פשע וטרור"

לוגן הקנדית גם מציינת לחיוב דווקא גורם שעשוי להיתפס על ידי תיירים כמאיים – נוכחות מוגברת של כוחות ביטחון וחיילים במרחב הציבורי הישראלי. "מה שמדאיג הרבה אנשים הוא החיילים. ברגע שאתה נוחת בישראל קשה להתחמק מהנוכחות הצבאית האדירה ברחובות, במיוחד בירושלים. זה היה קשה בהתחלה, ולקח לי זמן להתרגל" לבסוף מציינת לוגן כי מצאה את נוכחות החיילים משרה ביטחון וכי "החיילים מאוד ידידותיים וסקרנים ורבים יפתחו איתך שיחה"