fbpx
01/09/2021

הצילו!!! פנינו ליו"ר הכנסת וחברי ועדות הכנסת בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא ענף התיירות הנכנסת לישראל!

בשל המצב הקריטי בו מצוי הענף, הוצאנו הבוקר מכתב הממוען ליו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי וליו"ר וחברי ועדות הכנסת- ועדת הכספים, ועדת הכלכלה, ועדת חוק, חוקה ומשפט וועדת העבודה, הרווחה והבריאות-

בבקשה לקיים ישיבה משותפת ודחופה של ועדות הכנסת, עוד טרם ערב ראש השנה, שתדון בענף התיירות הנכנסת לישראל, ואשר תדאג לסיים את מצעד האיוולת הקשור לענף ותסייע למארגני התיירות הנכנסת לישראל ועשרות האלפים התלויים למחייתם בענף, לצלוח את תקופת החגים העצובה העומדת להתרגש אל פתחי ביתם.

מצ"ב המכתב לעיונכם.


הנדון: הצילו !
אנו פונים אליכם כשליחים מטעם הציבור, לסייע בידינו לחייב היגיון ישר בהתנהלות ממשלת ישראל בכל הקשור לתעשיית התיירות בכלל והתיירות הנכנסת לישראל בפרט.

שני מושגי יסוד, הפכו לכלים ריקים מתוכן בדיוני הכנסת המלווה ומפקחת על פעולות הממשלה. האחד- "חיים לצד הקורונה" והשני- "ניהול סיכונים".

"החיים לצד הקורונה": מחייבים דיונים אסטרטגיים המאפשרים גם חיים כלכליים. למרבה הצער, בכל הקשור לתיירות, כוונת היישום אינה קיימת. המרבית המוחלטת של הדיונים בוועדות הכנסת, חוסים תחת הכותרת ׳מדוע ואיך לא׳. לאסוננו הרב, אינכם דורשים מבעלי התפקידים להסביר ׳איך וכיצד כן׳, כמתחייב מהנחת העבודה של חיים לצד ועם הקורונה.

ניהול סיכונים: בדיוני הוועדות בכנסת מספקים אנשי המקצוע באישורכם, אמירות כלליות בלבד וללא ציון מספרי-אחוזי, כמקובל בדיונים על ניהול סיכונים. הגיעו הדברים לידי כך שבימים אלו אנו מכינים נייר עבודה עם בכירי האקדמיה במדינת ישראל התומכים בטענה כי ממשלת ישראל באישור הכנסת, אינה משתמשת במודלים של ניהול סיכונים המקובלים בעולם, אלא מסתפקת באמירות מעורפלות ונתונים חלקיים כבסיס לקבלת החלטות שהן הרות גורל. החלטות אינן מתקבלות מתוך ידיעה ברורה מה הסיכון הרלוונטי מאפיקי הפעילות הכלכלית השונים, ולענייננו, מה היא רמת הסיכון מתיירות נכנסת הנעה בישראל במתווה מפוקח מנוהל ומרובה תנאים מחייבים.

מצגות מול מציאות: האם ידוע למי מחברי הכנסת מהי רמת הסיכון בהבאת תיירים מחוסנים בצורה מאורגנת, וזאת לאחר שעשו שתי בדיקות לגילוי המחלה ועוד בדיקה להבטחת רמת נוגדנים בדם?
כאן לא נדרשת הערכה או התרשמות חלקית מגרפים עמוסי מספרים וצבעים. בניסוי (״הפיילוט״) שקיים משרד התיירות הוכח כי מתוך כ-10,000 תיירים שהובאו במתווה הניסוי האמור, אפס תיירים נושאי המחלה נכנסו לישראל. מכאן שהדיונים והמסקנות לאסור תנועת תיירים מאורגנת ומפוקחת לא היה ענייני, לא מקצועי ובפועל גורם לנזק קשה שלא לצורך.

חוסר ההיגיון כבסיס לקבלת החלטות: השבוע התחלף שוב רמזור ההיגיון, ובהחלטה שסותרת את קודמתה הוחלט, כי ישראלים מחוסנים יוכלו לשוב ממדינות כתומות ללא צורך בבידוד. חיפשנו את ההיגיון שמאחורי ההחלטה שלא לאפשר לתיירים מאותן מדינות, מחוסנים כמו הישראלים שנוסעים וחוזרים ממדינות אלו, להגיע לישראל ״בקפסולות תיירות״ שכבר הוכיחו את עצמן הלכה ולמעשה.
מה ההיגיון שמאפשר, לדוגמא: לישראלית לטוס למדינה כתומה, להתרועע עם חברות וחברים ממדינה זו, אשר מחוסנים בדיוק באותה רמה כמוה ולהם אסור לבוא לבקר בישראל אחרי שבילו שבוע בנעימים עם חברתם הישראלית במדינתם הכתומה.

המשלת תהליך קבלת ההחלטות: בישיבות וועדות הכנסת מסבירים הגורמים המקצועיים את הבדיקה המפורטת ודרכי החישוב טרם חלוקת מדינות העולם לצבעי האזהרות ירוק-צהוב-כתום-אדום. מרכיב מרכזי שמוצג לוועדות הוא אחוז המאומתים מתוך סך כל השבים לארץ מכל מדינה בנפרד. עפ"י אחוז המאומתים בעת הכניסה, שלושה ימים לאחר הכניסה ועשרה ימים לאחר הכניסה לארץ. עפ״י אחוז מסוים של מאומתים שבים מאותה מדינה נקבע צבע האזהרה למדינות השונות. בין המדינות השונות, המופיעות באתר משרד הבריאות,  ש״נמצאו״ שבים לארץ המאומתים כחולי קורונה ולכן מוגדרות ככתומות נמצאות המדינות הבאות: איראן, אפגניסטן, בנגלדש, לבנון, לוב, סודן, סומליה, סוריה, עירק, ערב הסעודית, פקיסטן ותימן.
ההיגיון הישר מחייב לתהות עד כמה מוצק בסיס הנתונים עליו נשענים חברי וועדות הכנסת בבואם לאשר את החלטות הדרגים המקצועיים.

קבלת החלטות קטסטרופליות לערי הפריפריה: 15% מהמשרות בפריפריה תלויות בתיירות הנכנסת המאורגנת והמסיירת ברחבי ישראל. בסוף חודש ספטמבר יתרוקנו אתרי התיירות מהישראלים והתיירים שהיו ממלאים את מקומם טרם ימי הקורונה לא יגיעו. הזעקה תגיע אל דיוני הכנסת לבטח, היא כבר בדרך. ראשי ערים הצופים פני העתיד המתקרב של אחרי החגים ידרשו פיצויים או תיירים. זאת אינה הערכה אלא ידיעה ממקור ראשון.

אין-אונות ממשלתית בהעברת תקציבים: כולם מסכימים ואף אחד לא מצליח לעשות. כולם מסכימים כי חובת המדינה לסייע למי שהיא אוסרת עליו פעילות כלכלית בצו שעה. מאז חודש מרץ 2020, אנו אנוסים שלא להגיע למשרדנו ולעבוד. בפועל המדינה הלאימה את עסקנו לטובת הכלל. ועדת הכספים החליטה, משרד האוצר הסכים ואישר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הודה באחריות המשפטית של המדינה, שרי האוצר והתיירות הסכימו ואף התחייבו. יש לתמוך במארגני התיירות הנכנסת לישראל.
למרבה הכעס והתדהמה לא נמצאה הדרך לשיתוף פעולה בין גורמי הממשלה לחצות את הרוביקון הבירוקרטי שיאפשר לבצע את מה שהוחלט והוסכם. אנו מבקשים כי תצילו אותנו בהחלטת כנסת המחייבת את הממשלה, לבצע את הברור המוסכם והמתחייב. אוי לה לבושה שכך הופכות החלטות הכנסת להבל וריק, שהוא גם מקור לאסוננו הכלכלי.
 

היעדר תום לב בפעילות רשות המיסים: קצרה היריעה מלפרט את העוולות הנגרמות על-ידי רשות המיסים למארגני התיירות הנכנסת לישראל. די אם נציין שהעדר הכנסות בעסקי מארגני התיירות הנכנסת לישראל מייצר פעולת מחשב ברשות המיסים, לפיה העסק נחשב כלא פעיל ולכן המארגנים מתבקשים להשיב את הכסף שניתן להם במסגרת חוק הקורונה. כמו כן, החוק אינו מפרש את תכולת המושג של ״הוצאות קבועות״, רשות המיסים נותנת לעצמה דרור לפרש לחומרה הגדרה זאת לעניין התיירות הנכנסת. כך יוצא שבהחלטות שרירותיות מקזזת רשות המיסים סכומי כסף מחשבונם של המארגנים. אם בכך לא די, מגדילה רשות המיסים לא לעשות בהעדר מענה מהיר ענייני ומקצועי לבקשות הערעור של מארגני התיירות לישראל. בדיונים רבים בכנסת נאמר כי יש לתת מענה נקודתי לעסקים שנפגעו יותר מכל מגזר אחר ובאותה נשימה מציינים את התיירות הנכנסת. אנו מבקשים כי הכנסת תדרוש מרשות המיסים לתת מענה יעיל מקצועי ומתחשב בנסיבות.

תהליך קבלת ההחלטות בכנסת: אין זה מובן מדוע חברי הכנסת מאפשרים דיונים מפוזרים בנושאים הקשורים ביניהם בבחינת הא בהא תליא. מדוע נושא התיירות וכן נושאים רבים נוספים, אינם מתנהלים בשיתוף פעולה ותיאום בין וועדות הכנסת. נושא התיירות נקרע בין דיוני וועדות שונות ובהכרח מתקבלות ההחלטות שאינן נארגות לכלל המדיניות הנדרשת ולהציל את ענף התיירות.

תרומתה וחשיבותה של התיירות הנכנסת: אינם מוטלים בספק. ערב פרוץ המשבר התיירות הנכנסת לישראל היוותה התירות הנכנסת לישראל ענף היצוא השישי בגודלו של ישראל, ואידך זיל גמור.

בקשתנו הדחופה מאוד:
לקיים ישיבה משותפת של הועדות אשר בראשותכם, עוד טרם ערב ראש השנה. סייעו בידי עשרות האלפים התלויים למחייתם בתיירות הנכנסת לישראל, לצלוח את תקופת החגים העצובה העומדת להתרגש אל פתחי ביתם של העוסקים בענף.
הדירו שינה מעינכם ודאגו שכל האחראים על מצעד האיוולת הקשור לענף התיירות הנכנסת, יחדלו לצעוד בדרך שתביאנו אל תחתית התהום הפעורה לפנינו. 

למכתב המלא