fbpx
07/01/2021

פיקציית הדרכון הירוק

הגבול הרחב מאד בין מציאות למציאות מדומה מצטמצם, ולעיתים אף נמוג- ממש כמו במקרה של ״הדרכון הירוק״.
בחדשות הערב כבר מדווחים כתבים נמרצים, על כך שמחוסנים שעומדים לקבל ״דרכון ירוק״,  ממהרים לעשות הזמנות לחופשות בחו״ל, ובעיתונות כבר מעדכנים סוכני נסיעות כי יקבלו הזמנות רק מבעלי ״דרכון ירוק״.

נותרה רק בעיה אחת קטנה ומשמעותית מאד- אין ולא יהיה קשר בין הדרכון הירוק לנסיעות לחו״ל. הדרכון הירוק תכליתו הוא ניסיון למשטר את תנועת האזרחים בתוככי ישראל בלבד, הא ותו לא. בהקשר זה ראוי להעיר, כי הגבלת תנועת אזרחים לאזורים מסוימים בגלל שאינם נושאים דרכונים ירוקים, אמורה ״לבלות״ עוד שעות לא מועטות בין כותלי בית המשפט.

אם לא ירוק-אז מה כן? התשובה היא סגול.

משרד הבריאות הודיע השבוע כי מתחסנים יקבלו ״תעודת מתחסן סגולה״ המאשרת כי הם מחוסנים. את האישור הסגול ניתן יהיה להדפיס במדפסת הביתית בשחור-לבן. כמו כן, ניתן יהיה להדפיס את האישור בשפה האנגלית. ״תעודת מתחסן סגולה״ באנגלית תהיה מוכרת בישראל בלבד לצורך פטור מחובת בידוד בחזרה מחו״ל.

אם למישהו נדמה שמדינות בעולם, כולל ישראל, יקבלו תיירים המחזיקים באישור שהודפס בביתם כאסמכתא תקפה לאישור קבלת חיסון- כנראה שטעות בידו.

בעוד משרד הבריאות ממהר לפתח את אפליקציית ״מגן 3״ שתהיה ״הדרכון הירוק״ לשימוש בתוך ישראל בלבד- מתקדם העולם ליצירת תקנים משותפים מוכרים ובינלאומיים לתעודת חיסון שרמת אמינותם תהא קרובה לכרטיסי עליה למטוס או כרטיסי אשראי בנקאיים.
בעולם ישנם שני פרויקטים מרכזיים אליהם הצטרפו עשרות מדינות וחברות תעופה מובילות בארה״ב ובאירופה, המתקדם ביותר הוא CommonpPass והשני –IATA Travel Pass.

טוב תעשה ישראל אם תחליט מראש שהיא מקימה את בסיס הנתונים של המחוסנים בפורמט שיוכל להשתלב בתקנים הבינלאומיים.
ֿהדברים חשובים עבור אזרחי ישראל שירצו לנסוע לחו״ל, והם חשובים אף יותר עבור ענף התיירות הנכנסת, המשווע לסטדנרדטים אותם יוכל לפרסם לעמיתים בחו״ל בכדי לאפשר תנועת תיירות נכנסת.

בפנייתנו השבוע לועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת שדנה בנושא ״הדרכון הירוק״ ניסינו להפנות את תשומת הלב של נבחרי הציבור לנושא. בעקבות כך, העלה יו״ר הועדה, ח״כ יעקב אשר את השאלה בפני שר הבריאות, יולי אדלשטיין. שר הבריאות מצדו ענה, כי המשרד מצוי בקשר עם העולם בסיוע משרד החוץ. כאשר פנה יו״ר הועדה לנציג משרד החוץ, זה ענה שהם מבררים.

בערך בסוף חודש מרץ, נוכרז רשמית כ״עדר״ (חיסון עדר) ויש לצפות שיהיו הקלות שיאפשרו יציאת ישראלים לחו״ל וכניסת תיירים מחו״ל.
התקנים לאישור כניסת תיירים, כולל עם אישורי בדיקת קורונה או תעודת חיסון, צריכים להיות כבר מוכנים.
אחרי שיתעוררו האחראים להחליט מה יהיו הדרישות לקבלת אישורים לנכנסים מחו״ל, יתחילו בתהליכים הבירוקרטיים, שיהפכו את היישום למשהו שיהיה דומה במקרה הטוב ליישום הקמת מעבדת הבדיקות בנתב״ג.

שיהיה לנו בהצלחה עם עצמנו,

יוסי פתאל

למכתב ששלחה הלשכה לועדת החוקה, חוק ומשפט

למצגת משרד הבריאות בנושא ״הדרכון הירוק״