fbpx
13/10/2021

תוהו ובוהו על פני המתווה לכניסת תיירים לישראל

לאור מבול השאלות וחוסר הבהירות סביב נושא המתווה המתוכנן לכניסת תיירים לישראל החל מחודש נובמבר הקרוב, להלן המידע, כפי שנמצא בידינו.

בעבר הלא רחוק, היה מקובל "לרוץ ולספר לחברים" מיד לאחר המעשה. בעניין המתווה לכניסת תיירים לישראל, ישראל מגדילה לעשות ורצה לספר לחברה עוד לפני שעשתה את המעשה. 

בטרם נפרט, חשוב להדגיש: החלטה רשמית ומחייבת טרם אושרה וטרם פורסמה וכל המפורט הן כוונות שטרם הבשילו למתווה לפרסום מטעם הממשלה. 

במהלך השבועות האחרונים, התקיימו דיונים רבים במסגרתם ניסינו להשפיע על הנוסח הסופי של המתווה, שכאמור עדיין לא ידוע וטרם הוחלט סופית.

מן היקב ומן הגורן, להלן מה שאמור להתקבל במסגרת ההחלטה:
המתווה יתחלק למספר מסלולים לפי "סוגי תיירים", שייקבע לפי מדינות שלהן הסכם הדדיות להכרה בחיסונים עם ישראל, רמת חיסונים וסוגם וכניסה במסגרת קבוצתית או אישית.
בשלב הראשון (מתוכנן ל-1 בנובמבר 2021) תותר כניסת תיירים (קבוצות ובודדים) שקיבלו חיסון "בוסטר" או שטרם חלפה חצי שנה ממועד החיסון האחרון שקיבלו.
המדינות מהן יוכלו להיכנס התיירים בשלב הראשון(קבוצות ובודדים), הן מדינות שלהן הסכם הכרה הדדי בתעודת מחוסנים עם מדינת ישראל (כ-40 מדינות סה"כ). מצורפת מטה רשימת המדינות. 
_______1_7

משמעות הסכם ההכרה ההדדית: תיירים מגיעים ממדינות בהסכם יסרקו את אישור החיסון שלהם למערכת משרד הבריאות בישראל טרם הגעתו לארץ, המערכת תזהה את התעודה ואישור תו ירוק יונפק ויישלח ישירות לכתובת המייל של התייר. לפני הטיסה ועם הגעה. התייר יגיע לארץ לאחר שעשה בדיקה לפני הטיסה ועם הגעה. התייר אינו נדרש להגיש בקשה לבקר בישראל מעבר להצהרת הבריאות. סעיף שה חל גם על קבוצות. 
בשלב השני של המתווה (מתוכנן ליום 21 בנובמבר 2021)- תותר כניסת תיירים (קבוצות ובודדים)  לישראל מכל העולם, כפוף לזה שהנם מחוסנים בחצי שנה טרם ההגעה או מקבלי הבוסטר, ובתנאי שאינם מגיעים ממדינה אדומה ושהחיסון שקיבלו מוכר על-ידי ארגון הבריאות העולמי ומדינת ישראל. מצורפת רשימת החיסונים המוכרים. (כיום אף מדינה אינה מוגדרת אדומה). תיירים אלו יהיו חייבים בהמתנה לתשובת PCR בהגעה טרם תחילת הסיור.
_______1_7



תיירים שמאז קבלת החיסון עברה למעלה מחצי שנה- יורשו להיכנס במסגרת קבוצתית מאורגנת בלבד על-ידי מארגן תיירות מוכר ומאושר על-ידי משרד התיירות. תנועת תיירים קבוצתית זו, תהיה חייבת בכללים ייחודיים שטרם נסגרו סופית, ובכלל זה, בדיקות, אופן קבלת אישור כניסה לאתרים (תו ירוק) ועוד. הנושא מורכב ואנו עושים כל מאמץ על מנת להקל מהדרישות שמשרד הבריאות מתכנן לדרוש. קבוצות חריגות אלו מתוכננות כבר בשלב הראשון. 
מדינות מהן נדרשת ויזה (אשרת כניסה לישראל)- על-פי המתוכנן, אמור המתווה לכלול תיירים ממדינות אפריקה בלבד. נושא זה טרם אושר סופית ולא ידוע מה תהיה ההחלטה הסופית.
תיירים ממדינות אסיה שנדרשת עבורם אשרת כניסה לישראל, אינם כלולים בנוסח המתווה הראשוני, וכניסתם תישקל בהמשך. אנו פועלים ומנסים לקדם נושא חשוב מאד זה.
מכסות- תיקבע מכסה חודשית בכניסה לישראל של 30,000 תיירים שאינם מחוסנים ב"בוסטר" או שעברה למעלה מחצי שנה מאז קבלת החיסון. המכסה הנה עבור תיירים אלו בלבד, שכאמור יגיעו במסגרת קבוצות מאורגנות. תיירים שקיבלו "בוסטר" או שטרם חלפה חצי שנה ממועד החיסון אינם רלוונטיים למכסה האמורה.
בדיקות טרם ועם ההגעה לישראל- כזכור, על כל תייר למלא טופס הצהרת בריאות באתר משרד הבריאות, לעשות בדיקת פי.סי.אר 72 שעות טרם ההגעה לישראל ועוד בדיקת פי.סי.אר בנתב"ג עם ההגעה לישראל. הבדיקה הסרולוגית תתבטל כליל עבור כולם. 
ארה"ב-לא יהיה הסכם עם הממשל הפדרלי. יתכן ויהיה הסכם עם מדינות בודדות כגון ניו יורק וקליפורניה ולכן תיירים מארה"ב יגיעו במסגרת הנוהל המפורט בסעיף 5. 
מעברי גבול יבשתיים- לא תותר כניסת תיירים לישראל דרך מעברי הגבול היבשתיים. לגבי היציאה דרך מעברי הגבול היבשתיים- מדינת ישראל מתירה יציאה, אך זו כפופה לנהלי הכניסה בירדן ו/או מצרים. היו כבר בעיות בנושא כאשר קבוצה עברה את הצד הישראלי, לא התקבלה בצד השכן עקב בעיות בירוקרטיות. כזכור, לכל מדינה רשימת דרישות, טפסים ואישורים לכניסה אליה.
מחלימים מחו"ל- נושא זה נמצא בדיון במסגרת המתווה המתוכנן. האם וכיצד טרם ידוע לנו. 
הגשת בקשות באתר משרד התיירות לקבוצות מחוסנות ב"בוסטר" או מועד חיסון פחות מחצי שנה- קבוצות הומוגניות אלו לא ידרשו להגיש טופס בקשה כמקובל כיום. כל תייר בקבוצה מאורגנת של מחוסנים/מאושרים ימלא טופס בקשה ואישור כפרט באתר משרד התיירות. רק קבוצות הכוללות תיירים שאינם מחוסנים בבוסטר או מועד החיסון הוא מעל חצי שנה יידרשו להגיש בקשה למשרד התיירות. 
הגשת בקשות לקבוצות מעורבות- במקרים של קבוצה המורכבת מתיירים מחוסנים/מאושרים ותיירים שעברה למעלה מחצי שנה מעת קבלת החיסון, טרם התקבלה החלטה האם כל הקבוצה תצטרך להגיש בקשה, כמקובל כיום, או רק עבור אלו שהזמן מאז החיסון שלהם עולה על חצי שנה. 
אנו יודעים כי האמור אינו מפזר את עננת אי הוודאות מול התהליכים הצפויים. 
נמשיך לעדכנכם ככל שיהיו בידנו פרטים נוספים. עדכונים שוטפים מועברים גם בקבוצת הטלגרם של המנהלים. 

בישראל שינויים הם הבסיס לתוכניות ובהתאם מתגבש המתווה. למרות הקשיים והמורכבות "בבזאר הארץ ישראלי" יש מקום לאופטימיות זהירה.(להזכירכם אם אופטימיים לא נוהגים).

אנו עומדים בקשר רצוף עם הצוות המקצועי במשרד התיירות אשר פועל בפורומים הממשלתיים המשותפים למען הכנסת תיקונים ושיפורים למתווה לטובת המארגנים.